football360 logo

از فاجعه تا تاریخ‌سازی؛ دراماتیک‌‌ترین مسابقات تاریخ جام جهانی

21 آبان 1401 ساعت 23:3310 نظر
جام جهانی صحنه نبردهای دراماتیکی بوده است.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، عالی‌ترین آوردگاه فوتبالی جهان در طول ۲۱ دوره برگزاری، شاهد مسابقات به یاد ماندنی فراوانی بوده. از شکست‌های حسرت‌برانگیز تا پیروزی‌های خیره‌کننده، از درخشش شگفتی‌سازان تا ناکامی نام‌آوران، از رکوردشکنی ستاره‌ها تا اشک‌ها و لبخندهای ملت‌هایی که با اهرم ارزشمند فوتبال، خشم فروخوردۀ خود را ابراز می‌کنند و نام خود را بر سر زبان‌ها می‌اندازند. جام‌جهانی فوتبال در تاریخ ۹۰ سالۀ خود صحنه‌های دراماتیک فراوانی به یادگار گذاشته؛ روزها و شب‌هایی که فوتبال‌دوستان جهان با بهت و حیرت، نتایج غیرمنتظره و نمایش‌های درخشان را به دفتر خاطرات ذهن خود اضافه کردند و از عظمت فوتبال، جذاب‌ترین اختراع تاریخ بشر، لذت بردند. در ادامه، فهرستی کوتاه از دراماتیک‌ترین و خاطره‌سازترین مسابقات تاریخ جام جهانی فوتبال را مرور می‌کنیم. 

برزیل یک -  اروگوئه ۲؛ فاجعۀ ماراکانا 

۷۲ سال پیش، شیوه برگزاری جام جهانی کاملاً متفاوت بود و ۴ تیم سرگروه به جای برگزاری مسابقۀ فینال در یک گروه به شکل دوره‌ای بر سر فتح جام به رقابت می‌پرداختند. برزیل میزبان با کسب پیروزی‌های قاطع ۷ بر یک مقابل سوئد و ۶ بر یک مقابل اسپانیا در آستانۀ فتح جام قرار داشت و کسب یک مساوی از مسابقۀ پایانی مقابل اروگوئه برای قهرمانی سلسائو کافی بود. برزیلی‌ها قهرمانی خود را قطعی می‌دانستند و تیترهای پیروزی زودتر از انجام بازی روی صفحه اول روزنامه‌های محلی نقش بسته‌ بود. در حضور جمعیت رکوردشکن ۲۰۰ هزارنفره در استادیوم ملی برزیل موسوم به ماراکانا، یکی از غم‌انگیزترین روزهای تاریخ معاصر سرزمین قهوه رقم خورد. برزیل با گل فریاچا پیش افتاد اما ۲ گل اروگوئه در دقایق پایانی، «هیروشیمای برزیل» را محقق کرد. آلچدس گیجا که گل پیروزی‌بخش آبی‌وسفیدها در این مسابقه را به ثمر رساند یک بار گفته‌بود: «در طول تاریخ، فقط ۳ نفر ماراکانا را ساکت کردند؛ پاپ، فرانک سیناترا و من!» 

انگلیس ۴ -  آلمان غربی ۲؛ تمام توپ و تمام خط 

تنها قهرمانی انگلیسی‌ها در یک تورنومنت معتبر در یک بازی جنجالی به میزبانی استادیوم ومبلی لندن به دست آمد. دزدیده شدن جام قهرمانی قبل از مسابقه و ساخت یک جام جدید، قبل از آن که یک سگ جام اصلی را پیدا کند از حواشی خبرساز پیش از مسابقه بود اما جنجال اصلی در انتهای نیمه اول وقت‌های اضافه رقم خورد؛ در حالی که مسابقه با تساوی ۲ بر ۲ در جریان بود، شوت جف هرست بعد از برخورد به تیر دروازه روی خط فرود آمد و  توفیق بهراموف، کمک‌ داور روس تصمیم گرفت بازی را جذاب‌تر کند. پرچم او گل پیروزی‌بخش را به انگلیس هدیه کرد و دقایقی بعد روی یک ضد حمله جف هرست گل چهارم میزبان را با شلیک توپ به گوشۀ بالای دروازه به ثمر رساند تا شیرین‌ترین شب فوتبالی تاریخ انگلیس رقم بخورد. آلمانی‌ها بارها انتقام آن شکست غم‌انگیز را گرفتند و نگاه‌های بدبین ناظران، گل مردود اعلام‌شده فرانک لمپارد مقابل آلمان در آخرین سال‌های فوتبال، بدون فناوریِ خطِ دروازه را کارمای گل مشکوک جف هرست می‌دانند. 

ایتالیا ۴ -  آلمان غربی ۳؛ مسابقه قرن 

یکی از جذاب‌ترین نیمه‌نهایی‌های تاریخ جام جهانی در سال ۱۹۷۰ و در خاک مکزیک رقم خورد. ایتالیا با یک گل زودهنگام در آستانه پیروزی و صعود به فینال قرار داشت اما گل تساوی‌بخش «کارل هاینز اشنلینگر» در دقیقۀ ۹۰ دست آتزوری را در حنا گذاشت. ژرمن‌ها هر ۲ تعویض خود را انجام داده بودند و فرانتس بکن‌باوئر مجبور شد با شانۀ دررفته خود در میدان بماند. از دقیقۀ ۹۸ تا ۱۱۱ در عرض ۱۳ دقیقه ۵ گل به ثمر رسید و در نهایت گل جانی ریورا ایتالیا را به فینال فرستاد. 

آلمان غربی ۳ -  فرانسه ۳؛ دندان‌های شکسته 

نیمه‌نهایی جام جهانی ۸۲ بیش از آن که با گل‌های فراوان و برتری آلمان در ضربات پنالتی به یاد آورده شود، با یک برخورد شدید در مقابل دروازه این تیم شناخته می‌شود. در حالی که مسابقه تحت تأثیر مصدومیت رومنیگه با تساوی یک بر یک دنبال می‌شد، ‌پاتریک بتیستون در موقعیت تک‌ به تک با دروازه‌بان آلمان قرار گرفت. او در گل کردن این موقعیت ناکام بود اما خروج هارالد شوماخر از دروازه منجر به برخورد شدید او با مهاجم فرانسه شد. باتیستون هوشیاری خود را از دست داد و با ۲ دندان شکسته و مهره‌های آسیب‌دیده نقش بر زمین شد و از بازی بیرون رفت. شوماخر کارت نگرفت و مسابقه با ۴ گل دیگر به ضربات پنالتی کشیده‌شد؛ جایی که ژرمن‌ها با نتیجۀ ۵ بر ۴ به پیروزی رسیدند. 

آرژانتین ۲ -  انگلیس یک؛ دست خدا 

در اوج مشاجرات نظامی و سیاسی بر سر جزایر مالویناس یا فالکلند، مارادونا تصمیم گرفت ۲ گل از مشهورترین گل‌های تاریخ فوتبال را در عرض ۴ دقیقه وارد دروازۀ انگلیس کند. او ابتدا با دستان نامرئی خود، پیتر شیلتون را مغلوب کرد و دقایقی بعد گل تک‌نفره موسوم به «گل قرن» با کنار گذاشتن ۵ مدافع و دروازه‌بان انگلیس از راه رسید. گل تسلی‌بخش لینه‌کر تأثیری در نتیجه مسابقه نداشت. این هماوردی پرتنش فوتبال ملی، سال‌ها بعد با اخراج ناباورانۀ دیوید بکام در بازی پرگل مقابل آلبی‌سلسته بار دیگر زنده شد. 

اروگوئه یک - غنا یک؛ اشک‌های آفریقا 

تقدیر این بود که قصه شیرین غنا در نخستین جام جهانی قارۀ آفریقا با تلخ‌ترین سناریوی ممکن به پایان برسد. تیم‌های آفریقایی هیچ‌وقت به مرحله نیمه‌نهایی جام جهانی راه نیافته‌بودند و تیم شگفتی‌ساز غنا تنها چند سانتی‌متر با شکستن طلسم تاریخی فاصله داشت. شلیک استثنایی سولی مونتاری از فاصلۀ ۳۶ متری، تور دروازۀ اروگوئه را لرزاند، پیش از آنکه دیگو فورلان با یک ضربۀ آزاد دیدنی کار را به برابری بکشد. در آخرین ثانیه‌های نیمۀ دوم وقت اضافه در حالی که بازیکنان غنا در آستانۀ باز کردن دروازۀ حریف بودند، سوارس توپ را با دست بیرون کشید! مهاجم پرحاشیه اخراج شد و ستارۀ غنا، آساموا جیان پشت ضربۀ پنالتی ایستاد؛ کل آفریقا پشت سر او بود اما جیان با کوبیدن توپ به تیر افقی امید همه را ناامید کرد؛ اشک‌های سوارس در راه رختکن به فریاد شوق تبدیل شد و اروگوئه در ضربات پنالتی با نتیجه ۴ بر ۲ به پیروزی رسید. 

آلمان ۷ -  برزیل یک، تحقیر در خانه 

وقتی چهره‌های سرخ و برافروخته اعضای تیم ملی برزیل با تعصب تمام، در حال فریاد زدن سرود ملی کشورشان دیده می‌شد، هیچ‌کس نمی‌دانست تا دقایقی دیگر چه سرنوشت شومی پیش روی سلسائو و هواداران طلایی‌پوش حاضر در بلوهوریزونته خواهد بود. خیلی‌ها روی قهرمانی برزیل شرط‌ بسته‌ بودند اما تیم اسکولاری اسبی بود با پاهای شکسته در مقابل قدرتمندترین حریف ممکن. مولر در دقیقۀ ۱۱ آلمان را پیش انداخت و دقایقی بعد در عرض ۶ دقیقه برتری آلمان ۵ برابر شد! دفاع آشفته برزیل به هیچ حمله‌ای نه نگفت و کروس، کلوزه و خدیرا میزبان را به خاک سیاه نشاندند؛ سرمربی می‌توانست با یک تعویض در روند حملات حریف وقفه بیاندازد اما در روز بدبیاری، همۀ تدابیر به ناکامی منجر می‌شود. ۲ گل از شورله در نیمه دوم تحقیر را تکمیل کرد و تک‌گل اسکار در آخرین دقایق تنها صدای هو شدن مهاجمان برزیل را در ورزشگاه بلندتر کرد. 

*سجاد اجاقی
نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری