football360 logo

کرواسی 4 - کانادا یک؛ حذف بی‌تجربه‌ها / صدرنشینی قبل از دوئل هفته آخر

06 آذر 1401 ساعت 21:323 نظر
کرواسی با پیروزی مقتدرانه مقابل کانادا صدرنشین شد.

به گزارش فوتبال 360، دومین بازی دور دوم گروه F جام جهانی 2022، عصر یکشنبه و از ساعت 19:30 میان کرواسی و کانادا در ورزشگاه بین‌المللی خلیفه دوحه برگزار شد که این بازی با برتری 4 بر یک کرواسی به پایان رسید. 

کرواسی که رقابت‌ها را با تساوی بدون گل برابر مراکش آغاز کرده، به مصاف کانادایی می‌رفت که جام را در مسابقه‌ای سزاوارانه و با شکست یک بر صفر برابر بلژیک شروع کرده بود. اگرچه این اولین رویارویی دو تیم محسوب می‌شود اما کرواسی پیش‌تر 3 بار در جام‌های جهانی رودرروی تیم‌های منطقه کونکاکاف قرار گرفته بود. «شطرنجی‌ها» در جام جهانی 1998 جامائیکا را شکست دادند، اما در دو جام جهانی 2002 و 2014 مغلوب مکزیک شدند. کانادا نیز پس از 4 شکست متوالی، بدون حتی یک گل زده، رکوردی در تاریخ جام جهانی ثبت کرده و نمی‌خواهد بیش از این، در مسیر السالوادور (6 باخت پیاپی) گام بردارد. 

ترکیب ابتدایی دو تیم به شرح زیر بود:

کرواسی

دومینیک لیواکوویچ؛ یوزیپ یورانوویچ، دژان لوورن، یوشکو گواردیول، برنا سوسا؛ لوکا مودریچ، مارسلو بروزوویچ، متئو کواچیچ؛ آندری کراماریچ، ایوان پریشیچ، مارکو لیوایا

سرمربی: زلاتکو دالیچ

کانادا

میلان بوریان؛ الیستر جانستون، استیون ویتوریا، کمال میلر، ریچی لاریا؛ تیجان بیوکنن، آتیبا هاچینسون، استفن استاکیو، آلفونسو دیویس؛ کایل لارین، جاناتان دیوید

سرمربی: جان هردمن

هر دو تیم با یک تغییر نسبت به بازی قبلی به این مسابقه آمده بودند. در کرواسی مارکو لیوایا جای نیکولا ولاشیچ را گرفته و کانادا، بازی را با حضور کایل لارین به جای جونیور هویلت آغاز می‌کند. 

کانادا در کمال ناباوری و پس از گذشت تنها 68 ثانیه از حریف جلو افتاد. ضربه بلند بوریان پس از چند ضرب، در سمت راست به بیوکنن رسید. او که فضای بین لوورن و یووانویچ را تشخیص داده بود، توپ را با یک ارسال به درون محوطه فرستاد و آلفونسو دیویس با پروازی بلند و ضربه سر، توپ را وارد دروازه کرواسی کرد.

سریع‌ترین گل جام جهانی 2022، اولین گل تاریخ کانادا در جام‌های جهانی (در دومین دوره، پنجمین مسابقه) بود و آلفونسو دیویس که در بازی مقابل بلژیک نیز این فرصت را با هدر دادن پنالتی‌اش از دست داده بود، بالاخره این گل تاریخی را به نام خود ثبت کرد. جالب آن که سریع‌ترین گل جام جهانی 2018 نیز در ثانیه 58 توسط ماتیاس یورگنسن (دانمارک) وارد دروازه همین تیم کرواسی شده بود!

کرواسی در دقیقه 26 به گل مساوی رسید اما این گل با پرچم کمک داور، مردود اعلام شد. کراماریچ درون محوطه با عبور از لاریا و میلر و در زاویه‌ای بسته توپ را به سقف دروازه شلیک کرد اما حضور لیوایا در موقعیت آفساید در حین ساختن گل، مانع پذیرش آن شد. 

کرواسی که جریان بازی را به دست گرفته بود بالاخره در دقیقه 36 و توسط خود کراماریچ به گل تساوی رسید. کراماریچ (که یک دقیقه قبل با مهار ضربه‌اش توسط بوریان روبه‌رو شده بود) پاس در عمق پریشیچ از گوشه سمت چپ محوطه جریمه را دریافت کرد و بدون معطلی، قبل از رسیدن توپ به شش قدم و با پای چپ دروازه را گشود. 


این بیست‌ویکمین گل ملی آندری کراماریچ و دومین گل او در جام‌های جهانی بود. او پیش‌تر و در مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی 2018، دروازه روسیه میزبان را گشوده بود. 

در دقیقه 40، بازی به دلیل آسیب‌دیدگی استاکیو متوقف شد و سرانجام او 2 دقیقه بعد توانست به میدان برگردد. با این حال، بازگشت این هافبک نیز فایده‌ای نداشت و کرواسی دقیقه 44 به گل دوم هم رسید. 

یوزیپ یورانوویچ که مدافعان کانادا را به هم ریخته بود، طی یک رفت و برگشت و درگیری با کمال میلر، توپ را از میان پای مدافع کانادا عبور داد و به مارکو لیوایا رساند. لیوایا با کنترل توپ خود را برای ضربه آماده کرد و از درون قوس محوطه جریمه، با ضربه پای راست دروازه بوریان را فرو ریخت. لیوایای 29 ساله که اولین تورنمنت خود به همراه کرواسی را تجربه می‌کند، توانست چهارمین گل ملی خود را در اولین حضور در ترکیب ثابت کرواسی در جام جهانی به ثمر برساند. جالب آن که برای اولین بار در جام‌های جهانی، بازیکن تیمی کروات (هایدوک اشپلیت) دروازه بازیکن تیمی از صربستان (ستاره سرخ) را باز کرد. 


نیمه نخست این مسابقه در حالی با برتری 2 بر یک کرواسی به پایان رسید که در 11 دوره اخیر جام جهانی (از 1982) تنها یک تیم با وجود گلزنی در 2 دقیقه نخست یک بازی، در نهایت در وقت‌های قانونی شکست خورده است؛ دانمارک در جام جهانی 1998 برابر برزیل، که با وجود گلی در ثانیه 92 بازی را باخت.

کانادا نیمه دوم را با دو تعویض، که یکی از آن‌ها اجباری بود، آغاز کرد. استاکیو جای خود را به کونه داد و جاناتان اوسوریو جای کایل لارین را گرفت. اوسوریو 2 دقیقه بعد، با ضربه کات‌دار پای راست موقعیت ایده‌آلی را از پشت محوطه جریمه از دست داد تا بازی در نیمه دوم، خیلی زود هیجان یابد. 

دقیقه 54، همکاری بیوکنن و دیوید با ضربه محکم و بلند دیوید همراه شد که این شوت، با واکنش عالی لیواکوویچ دفع شد. تنها ثانیه‌هایی بعد، کرواسی در آن دروازه به اولین موقعیتش در این نیمه رسید اما ضربه کراماریچ با پاس مودریچ، در دستان بوریان آرام گرفت.

کرواسی در دقیقه 70 به گل سوم هم رسید. حرکت دوباره پریشیچ از سمت چپ با ارسال تیزهوشانه و زیبای او به داخل محوطه همراه بود. کراماریچ که روی تیر دورتر به این توپ رسیده بود، با یک ضرب مدافع پیش رو را از مقابل برداشت و سپس، با ضربه پای چپ و زمینی توپ را وارد دروازه بوریان کرد. دومین پاس گل پریشیچ، شمار گل‌های کراماریچ در این بازی را از مجموع گل‌هایش در جام جهانی قبلی فراتر برد. 


کراماریچ تنها 3 دقیقه بعد جای خود را به ولاشیچ داد تا فرصت هت‌تریک در این مسابقه را از دست بدهد. همزمان، آتیبا هاچینسون نیز تعویض شد تا صدمین بازی ملی خود با پیراهن کانادا را با خاطره‌ای بد ترک کند. 

کرواسی با گل سوم عملا سرنوشت بازی را نوشت و بازیکنان جان هردمن که در طول دقایق مسابقه با ضرباهنگی بالا و پرفشار بازی کرده بودند، کاملا خسته به نظر می‌رسیدند. دقیقه 79 و روی ضد حمله، 4 بازیکن کرواسی در محوطه جریمه کانادا حاضر شدند اما پس از بلوکه شدن ضربه پریشیچ، شوت بروزوویچ نیز با واکنش بوریان دفع شد. 

در حالی که بازی رو به پایان بود، کرواسی در سومین دقیقه از وقت‌های اضافه و روی اثرگذاری مهره‌های تعویضی زلاتکو دالیچ به گل چهارم هم رسید. دفع اشتباه کمال میلر توپ را به اورشیچ سپرد تا موقعیتی دو به تک برای کرواسی شکل گیرد. حرکت پا به توپ اورشیچ، با پاس لحظه آخری او برای لوورو ماجر همراه بود و او نیز بی‌درنگ با ضربه پای چپ سقف دروازه کانادا را هدف گرفت.


این بازی در نهایت با پیروزی 4 بر یک کرواسی به پایان رسید تا آن‌ها برای دومین بار در یک مسابقه جام جهانی، موفق به زدن 4 گل شوند (پس از برد 4-0 کامرون، 2014). با این نتیجه، تیم ملی کانادا پس از قطر به دومین تیم حذف شده مرحله گروهی بدل شد. کرواسی نیز با 4 امتیاز با تفاضل گل بهتر جای مراکش را در صدر جدول این گروه گرفت. 

بازی‌های هفته پایانی این گروه روز پنجشنبه برگزار می‌شود. کرواسی در نبردی حساس برای صعود، از ساعت 18:30 و در ورزشگاه احمد بن‌علی به مصاف بلژیک می‌رود و کانادای بدون امتیاز در مسابقه‌ای تشریفاتی در ورزشگاه الثمامه برابر مراکش قرار می‌گیرد. با توجه به شرایط جدولی و بازی‌های روز آخر، می‌توان مراکش را تیم صعود کرده این گروه معرفی کرد؛ چرا که این تیم، حتی با شکست نیز شانس صعود را دارد.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری