football360 logo

صدرنشینی آرژانتین با سکته دادن عقاب‌ها؛ مکزیک سنت 44 ساله را شکست!

10 آذر 1401 ساعت 00:5310 نظر
بازی‌های گروه C با صعود آرژانتین و لهستان به مرحله بعد به پایان رسید.

به گزارش فوتبال 360، دور پایانی گروه C جام جهانی 2022 چهارشنبه شب از ساعت 22:30 و با انجام دو بازی همزمان آغاز شد که آرژانتین با پیروزی 2 بر صفر برابر لهستان صدرنشین شد و مکزیک با وجود برد 2 بر یک مقابل عربستان از صعود بازماند.

لهستان و آرژانتین در ورزشگاه 974 دوحه در حالی مقابل هم ایستادند که لهستان 4 امتیازی برای صعود تنها نیازمند یک امتیاز بود اما آرژانتین 3 امتیازی برای صعودی بی‌حرف و حدیث، محکوم به پیروزی مقابل قرمز و سفیدها بود. دو تیم پیش‌تر 2 بار در جام‌های جهانی مقابل هم قرار گرفته بودند که هر تیم، یک بار موفق به کسب برد شده بود. لهستان بعد از 4 برد در 7 مسابقه ابتدایی، در هر 3 مصاف اخیر برابر تیم‌های آمریکای جنوبی بی‌ آن که گلی به ثمر برساند شکست خورده است. آرژانتین نیز هر 2 بازی اخیر برابر رقبای اروپایی را باخته و دوست ندارد برای اولین بار در تاریخ حضور در جام‌های جهانی، در 3 بازی متوالی مغلوب رقبایی از قاره سبز شود.

ترکیب ثابت دو تیم برای این مسابقه به شرح زیر بود:

لهستان

ووژیک شزنی؛ متی کش، کمیل گلیک، یاکوب کیویور، بارتوژ برژینسکی؛ پیوتر زیلینسکی، کریستین بیلیک، گریگوژ کریچوویاک، پرژمیسلاو فرانکوفسکی؛ کارول اسویدرسکی، روبرت لواندوفسکی

سرمربی: ژسلاو میخنیویژ

آرژانتین

امیلیانو مارتینز؛ ناهوئل مولینا، کریستین رومرو، نیکولاس اوتامندی، مارکوس آکونیا؛ رودریگو دی‌پائول، انزو فرناندز، آلکسیس مک‌آلیستر؛ لیونل مسی؛ خولین آلوارز، آنخل دی‌ماریا

سرمربی: لیونل اسکالونی

لهستان با یک تغییر نسبت به برتری 2 بر صفر مقابل عربستان پای به این بازی گذاشته و اسویدرسکی جای آرکادیوژ میلیک را گرفته بود. در سمت مقابل آرژانتین با 4 تغییر نسبت به برتری 2 بر صفر مقابل مکزیک به این میدان می‌آمد. مهم‌ترین این تغییرات، بازگشت رومرو و گرفتن جای لیساندرو مارتینز و البته، ترجیح خولین آلوارز به لائوتارو مارتینز بود. انزو فرناندز 21 ساله نیز از ابتدا برای آرژانتین به میدان می‌رفت تا پس از جام جهانی 2006 (مسی) به جوان‌ترین بازیکن ثابت آرژانتین در جام جهانی تبدیل شود. 


نیمه اول

آرژانتین بازی را با ریتمی تند و حملات پردامنه روی دروازه لهستان آغاز کرد و دقیقه 10 با شلیک پای چپ مسی جدی‌ترین موقعیت را ساخت؛ ضربه‌ای که با واکنش شزنی راهی کرنر شد. آرژانتین همچنان به حملات خود ادامه می‌داد و در دقیقه 28، موقعیت‌های دیگری به دست آورد. شزنی با واکنش خود مانع گلزنی آلوارز شد و در برگشت، شوت پای چپ آکونیا با اختلاف بیرون رفت. دقیقه 33 کرنر ارسالی دی‌ماریا از جناح راست مستقیما به سمت چهارچوب می‌رفت که این‌بار نیز شزنی توپ را راهی کرنر کرد. 

دقیقه 36، شزنی که برای واکنش روی توپ ارسالی به هوا پریده بود، پس از ضربه سر مسی برخوردی با او داشت. در حالی که این صحنه در نگاه اول مشکلی نداشت، دنی ماکلی برای بازبینی صحنه به مانیتور کنار زمین رفت و در نهایت اعلام پنالتی کرد. 

لیونل مسی پشت ضربه ایستاد و توپ را به سمت چپ دروازه شزنی فرستاد اما دروازه‌بان لهستان با تشخیص جهت ضربه، با شیرجه به سمت چپ و با دست مخالف این توپ را مهار کرد. شزنی با مهار این توپ پس از برد فریدل (2002، آمریکا) و یان توماژفسکی (لهستان، 1974)، سومین دروازه‌بان در تاریخ جام‌های جهانی (پس از 1966) است که دو ضربه پنالتی را در جریان بازی مهار می‌کند. مسی نیز پس از هدر دادن پنالتی‌ خود برابر ایسلند (جام جهانی 2018) برای دومین بار یک ضربه پنالتی را در جام جهانی از دست داد.


نیمه اول بازی در حالی با تساوی بدون گل به پایان رسید که آرژانتین کاملا شایسته برتری بود. آن‌ها در این نیمه 12 شوت داشتند (7 شوت در چهارچوب) که تمامی آن‌ها توسط شزنی مهار شد. این در حالی است که لهستان در این نیمه تنها 2 شوت داشت که البته هیچ‌کدام، مزاحمتی برای امیلیانو مارتینز ایجاد نکرد. 

در بازی همزمان نیز اگرچه نتیجه‌ای مشابه تا پایان نیمه اول حاکم بود، اما برخلاف پیش‌بینی‌ها این مکزیک بود که عربستان را به دردسر انداخت. پس از واکنش اوچوا روی شوت الشهری در دقیقه 3، مکزیک بازی را به دست گرفت و آخرین موقعیت را در دقیقه 41 و روی ضربه نفسگیر ادسون آلوارز از دست داد. در مقابل 11 ضربه مکزیک، عربستان تنها 4 شوت داشت و مکزیک با امید گل 0.99، استحقاق رسیدن به گل برتری در این نیمه را داشت.

نیمه دوم

اگرچه لهستان نیمه دوم را با 2 تغییر آغاز کرد، اما این آرژانتین بود که برخلاف نیمه اول، با اولین موقعیت ایجاد شده در دقیقه 47 به گل رسید. دی‌ماریا که در سمت راست حرکت کرده بود، توپ را به مولینا سپرد و او نیز توپ را به درون محوطه جریمه فرستاد. مک‌آلیستر که خود را به آن منطقه رسانده بود، با پای راست و در شرایطی نسبتا نامتعادل ضربه خود را به زاویه مخالف فرستاد و بازی را یک بر صفر به سود آرژانتین کرد. 


اگرچه این نتیجه موجب نگرانی عقاب‌های اروپا بود، اما بازی همزمان در دقیقه 48 شاهد گلی به سود مکزیک بود. کرنر ارسالی چاوز با اثر مونتس روی تیر یک همراه بود. هنری مارتین که در محوطه شش قدم بدون محافظ رها شده بود، با یک تقه دروازه العویس را گشود و مکزیک را پیش انداخت. با این نتیجه، تنها جای مکزیک و عربستان در رده‌های چهارم و سوم عوض می‌شد.

تنها دقایقی بعد، گل دوم مکزیک لهستانی‌ها را نگران کرد. «ال‌تری» با خطای التمبکتی به ضربه ایستگاهی رسید. چاوز پشت این توپ ایستاد و با شلیکی تماشایی توپ را وارد دروازه کرد تا مکزیک 2-0 پیش بیفتد. با این گل، تفاضل مکزیک صفر شد و این یعنی، تنها یک گل دیگر می‌تواند مکزیک را با گل‌های زده بیشتر نسبت به لهستان راهی مرحله بعد کند! مکزیک البته در دقیقه 56 به گل سوم هم رسید اما این گل به دلیل قرار داشتن لوزانو در موقعیت آفساید مردود اعلام شد.


برای درام‌تر کردن ماجرا، آرژانتین در دقیقه 67 به گل دوم هم رسید. خولین آلوارز درون محوطه جریمه پاس انزو فرناندز را دریافت کرد و بعد از کنترل، توپ را با پای راست به قعر سمت چپ دروازه شزنی شلیک کرد. با توجه به این گل، همه چیز میان تیم‌های لهستان و مکزیک برابر شد تا اکنون کارت‌های زرد تیم صعودکننده را تعیین کند! با توجه به کارنامه انضباطی (لهستان 4 و مکزیک 7 کارت زرد) همچنان لهستان تیم صعود کننده این گروه محسوب می‌شد.

در دقیقه 73 بازی همزمان در ورزشگاه لوسیل، مکزیک برای رسیدن به گل سوم بی‌تابی می‌کرد. دقیقه 73 چاوز یک‌بار دیگر پشت ضربه ایستگاهی قرار گرفت و یک بار دیگر شلیک خود را روانه چهارچوب کرد که این ضربه با واکنش تماشایی العویس راهی به دروازه نیافت. 3 دقیقه بعد نیز ضربه لوزانو با اختلافی کم از کنار دروازه بیرون رفت.


آرژانتین در دومین دقیقه از وقت‌های اضافه در آستانه گل سوم قرار گرفت اما ضربه چیپ دیدنی تالیافیکو بعد از عبور از شزنی، از روی خط دروازه برگشت داده شد. در حالی که مکزیک در وقت‌های اضافه نیز برای رسیدن به گل سوم تلاش می‌کرد، روی یک حمله از عربستان گل خورد تا کار به آمار انضباطی کشیده نشود.

در حالی که مدافعان مکزیک نظم خود را از دست داده بودند، سالم الدوساری پس از یک‌ - دو با باهبری، با اوچوا تک به تک شد و با ضربه نرم پای راست، دروازه‌بان مکزیک را مغلوب کرد تا عربستان، اختلاف را به حداقل برساند.

گل الدوساری، آخرین گل گروه C جام بود. آرژانتین با برد 2 بر صفر برابر لهستان 6 امتیازی شد تا به عنوان صدرنشین صعود کند و لهستان با 4 امتیاز و تفاضل گل صفر به عنوان تیم دوم راهی مرحله بعد شود. مکزیک با 4 امتیاز و تفاضل گل 1- از گردونه رقابت‌ها کنار رفت، هرچند اگر گل سالم الدوساری هم نبود، باز این تیم لهستان بود که با کارت‌های زرد کمتر نسبت به مکزیک (5 به 7) راهی مرحله یک‌هشتم نهایی می‌شد. عربستان نیز پس از شگفتی روز اول، با تحمل 2 شکست 3 امتیازی ماند تا به عنوان قعرنشین این گروه فشرده با جام وداع کند.

اگرچه مکزیک رقابت‌های هفته پایانی را در قعر جدول آغاز می‌کرد، اما حذف این تیم همچنان اتفاقی مهم در مرحله گروهی جام جهانی 2022 محسوب می‌شود. مکزیک پس از حذف از مرحله گروهی جام جهانی 1978 در 9 دوره از 11 دوره بعدی جام جهانی حضور داشت و در تک‌تک دوره‌ها موفق به صعود از این مرحله شده بود. مکزیک در حالی با 4 امتیاز حذف شد که در 3 دوره از 9 دوره مورد اشاره (از جمله 2006، هم‌گروهی با ایران) با همین تعداد امتیاز به مرحله بعد می‌رسید!


با توجه به این نتایج، آرژانتین در مرحله یک‌هشتم نهایی حریف استرالیا شد و باید شنبه شب از ساعت 22:30، در ورزشگاه احمد بن‌علی به مصاف این تیم برود. لهستان نیز در یک‌هشتم نهایی روز یکشنبه از ساعت 18:30 در ورزشگاه الثمامه دوحه، در مقابل فرانسه (مدافع عنوان قهرمانی) خواهد ایستاد.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری