football360 logo

مراکش، صدرنشین شگفت‌انگیز گروه ششم؛ خداحافظی نسل طلایی بلژیک با جام

10 آذر 1401 ساعت 20:4310 نظر
دیدارهای دور پایانی گروه ششم برگزار شد که در نهایت مراکش و کرواسی راهی دور حذفی رقابت‌ها شدند.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، دیدارهای پایانی گروه ششم جام جهانی برگزار شد و در پایان تیم‌های مراکش و کرواسی به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کردند.

دو تیم کرواسی و بلژیک، تیم‌های دوم و سوم جام جهانی ۲۰۱۸ در حالی در ورزشگاه احمد بن‌علی به مصاف یکدیگر رفتند که کرواسی ۴ امتیازی به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به مراکش صدرنشین گروه بود و بلژیک با ۳ امتیاز در رده سوم گروه قرار داشت. آخرین تقابل 2 تیم به سال گذشته و پیروزی یک بر صفر شیاطین سرخ برمی‌گشت این در حالی است که در ۶ تقابل آخر 2 تیم، بلژیک ۳ پیروزی و کرواسی ۲ پیروزی کسب کرده بودند.

ترکیب ثابت ۲ تیم به شرح ذیل بود:

کرواسی: لیواکوویچ؛ یورانوویچ، لوورن، گواردیول، سوسا؛ کواچیچ، بروزوویچ، مودریچ؛ لیوایا، کراماریچ، پریشیچ

سرمربی: زلاتکو دالیچ

بلژیک: کورتوا، کاستانیه، آلدرویرلد، فرتونخن؛ مونیه، دندونکر، ویتسل، کاراسکو، دی بروینه، تروسارد؛ مرتنس

سرمربی: روبرتو مارتینس

پس از شکست بلژیک مقابل مراکش و ایجاد اختلافات گسترده در اردوی شیاطین سرخ، آن‌ها با ۶ تغییر نسبت به بازی قبل به میدان رفتند تا برادران هازارد و باتشوایی از روی نیمکت بازی را آغاز کنند. این در حالی است که دالیچ به ترکیب برنده دیدار پیشین خود دست نزده بود و بدون تغییر تیم خود را روانه میدان کرد.

نیمه اول

هر دو تیم در نیمه نخست بازی تهاجمی را به نمایش گذاشتند و موقعیت‌هایی را روی دروازه رقیب ایجاد کردند اما مهم‌ترین اتفاق در دقایق ابتدایی، در دیدار همزمان و ورزشگاه الثوماما به وقوع پیوست؛ جایی که اشتباه عجیب بورژان، سنگربان کانادا دروازه خالی را مقابل زیخ قرار داد تا گلزنی بال مراکشی، این کشور را موقتا صدرنشین گروه شود.در پانزدهمین دقیقه بازی، ارسال مودریچ به داخل محوطه جریمه، برخورد کاراسکو و کراماریچ را در پی داشت تا آنتونی تایلر، داور بازی نقطه پنالتی را نشان بدهد و لوکا مودریچ پشت ضربه پنالتی بایستد اما داوران حاضر در اتاق VAR داور انگلیسی را به کنار زمین فراخواندند و در نهایت با توجه به اینکه کراماریچ در زمان ارسال در منطقه آفساید قرار داشت، رای داور تغییر کرد تا بلژیکی‌ها بازی را مجددا آغاز کنند. در ادامه بازی جریان نسبتا آرامی به خود گرفت و با وجود موقعیت‌هایی که هر دو تیم به وجود آوردند در نهایت توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرد.

در دیدار همزمان، کانادا برای جبران گل خورد حملاتی را ترتیب داد اما این مراکش بود که در دقیقه ۲۳ بازی بار دیگر به گل رسید. ارسال در عمق و تماشایی اشرف حکیمی از زمین خودی، یوسف النصیری را در موقعیت فوق‌العاده گلزنی قرار داد تا برتری مراکش دوبرابر شود. در چهلمین دقیقه بازی، ارسال آدکوگبه روی ضدحمله کانادا با پای آگوئرد برخورد کرد و وارد دروازه بونو شد تا دومین گل تاریخ کانادا در جام‌های جهانی، یک گل به خودی باشد. به این ترتیب دروازه بونو برای نخستین بار در این رقابت‌ها با گل‌به‌خودی باز شود. در سومین دقیقه از وقت‌های اضافه، النصیری بار دیگر گلزنی کرد اما پرچم داور رای به آفساید داد تا نیمه نخست تقابل 2  تیم با برتری مراکش به پایان برسد. گل به خودی آگوئرد در حالی  یکصدمین گل جام جهانی ۲۰۲۲ لقب گرفت که در ۴ دوره گذشته رقابت‌ها، به ترتیب لیونل مسی(۲۰۱۸)، نیمار(۲۰۱۴) و اینیستا(۲۰۱۰) یکصدمیت گل جام را به ثمر رسانده بودند. 

نیمه دوم

بلژیک که برای صعود به پیروزی احتیاج داشت، نیمه دوم را با یک تغییر و ورود روملو لوکاکو بجای دریس مرتنس آغاز کرد، با این وجود نخستین موقعیت حساس نیمه دوم توسط کوواچیچ ایجاد شد اما شوت هافبک کروات توسط کورتوا راهی کرنر شد. کرواسی در ادامه باز هم صاحب موقعیت شد اما باز ضربه بروزوویچ هم با واکنش کورتوا روبرو شد تا نتیجه همچنان بدون گل دنبال شود. در نهایت در شصتمین دقیقه بازی، پاس در عمل دی‌بروینه، کاراسکو را در موقعیت گلزنی قرار داد اما ضربه او با دخالت لیواکوویچ همراه شد تا دروازه تقریبا خالی مقابل لوکاکو قرار بگیرد اما ضربه «بیگ‌روم» با تیرک دروازه برخورد کرد تا شیاطین سرخ همچنان در رده سوم جدول قرار داشته باشند. 2 دقیقه بعد از این موقعیت، این بار ارسال دی‌بروینه با خروج ناموفق لیواکوویچ همراه شد اما ضربه سر لوکاکو راهی به دروازه پیدا نکرد.

در هشتادو هفتمین دقیقه بازی هم ارسال دی‌بروینه پس از یک رفت و برگشت با ضربه مونیه همراه شد، ضربه مونیه در میانه راه به لوکاکو برخورد کرد اما با فاصله‌ای کم از کنار دروازه به بیرون رفت تا شب بد لوکاکو همچنان ادامه داشته در نودمین دقیقه بازی، حرکت انفرادی دوکو، دفاع حریف را به هم ریخت، در ادامه ارسال هازارد با واکنش مناسبی از سوی مدافعین کرواسی همراه نشد تا نوپ با سینه لوکاکو برخورد کند اما باز هم این موقعیت راهی به دروازه پیدا نکرد. 

دیدار همزمان بر خلاف نیمه نخست، در نیمه دوم بسیار آرام آغاز شد و هیچ یک از ۲ تیم موفق نشدند موقعیت جدی گلزنی به دست بیاورند اما یخ بازی در نیمه دوم بالاخره در هفتادمین دقیقه شکسته شد. ارسال کرنر بازیکنان کانادا با ضربه سر هاچینسون همراه شد اما ضربه سر او به زیر طاق دروازه بونو برخورد کرد و روی خط دروازه فرود آمد، توپ برگشتی هم با ضربه سر جانستون همراه شد اما این ضربه هم با اختلاف میلی متری از بالای دروازه به بیرون رفت تا برتری مراکش با تهدیدی جدی روبه‌رو شود. پس از این موقعیت، حملات کانادا افزایش پیدا کرد اما بازی مالکانه مراکش مانع از گلزنی کانادا شد تا در نهایت به لطف برتری در این دیدار، مراکش برای دومین بار در تاریخ خود به مراحل حذفی جام جهانی صعود کند و این صعود در حالی به دست آمد که آن‌ها در گروهی که تیم‌های دوم و سوم دور گذشته رقابت‌ها حضور داشتند، به عنوان صدرنشین به مرحله بعد صعود کردند.

با برگزاری دیدارهای پایانی این گروه، مراکش با 2  پیروزی و یک تساوی، ۷ امتیازی شد و بالاتر از کرواسی ۵ امتیازی صدر جدول را به خود اختصاص داد. نایب‌قهرمان دور گذشته رقابت‌ها هم با کسب یک پیروزی و 2 تساوی، در نهایت به عنوان تیم دوم به مرحله بعد رقابت‌ها صعود کرد. بلژیک برای نخستین بار در قرن ۲۱ موفق نشد از مرحله گروهی یک تورنمنت بزرگ (یورو یا جام جهانی) به دور بعد رقابت‌ها صعود کند. جام جهانی ۲۰۲۲، ششمین تورنمنتی بود که آن‌ها در قرن ۲۱ در آن حضور داشتند. حالا 2  تیم صعود کرده از این گروه باید در انتظار دیدارهای پایانی امشب باشند تا رقبای خود را در مرحله یک‌هشتم نهایی بشناسند.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری