football360 logo

انگلیس 3 - سنگال صفر؛ سه‌شیر، همتای ترانگایی را بلعید!

13 آذر 1401 ساعت 00:29
انگلیس با در هم کوبیدن سنگال به استقبال فرانسه رفت.

به گزارش فوتبال 360، چهارمین مسابقه مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی 2022 یکشنبه شب از ساعت 22:30 بین تیم‌های انگلیس و سنگال در ورزشگاه البیت الخور برگزار شد که در نهایت انگلیس با برد 3 بر صفر، راهی یک‌چهارم نهایی و مصاف با فرانسه شد. 

انگلیس، صدرنشین 7 امتیازی گروه B در هشتمین حضور خود در مراحل یک‌هشتم نهایی جام جهانی، در مقابل سنگالی قرار می‌گرفت که با 6 امتیاز، به عنوان تیم دوم گروه A راهی این مرحله شده بود. این اولین رویارویی تاریخ دو تیم و سیزدهمین باری بود که انگلیس اولین بازی خود برابر یک کشور را، در جام جهانی تجربه می‌کرد. در 12 بازی قبلی سه‌شیر 7 برد و 4 تساوی داشته و تنها در جام جهانی 1950، اولین بازی خود برابر آمریکا را با یک گل واگذار کرده است. انگلیس در 7 بازی برابر رقبای آفریقایی در جام جهانی شکست نخورده (4 برد، 3 تساوی) و تنها بازی خود برابر رقبای این قاره در مراحل حذفی را با برد 3 بر 2 مقابل کامرون (یک‌هشتم نهایی 1990) پشت سر گذاشته است. در آن سمت، تیم‌های آفریقایی در 8 بازی از 9 مصاف با رقبای اروپایی در مراحل حذفی باخته و تنها برد، توسط همین سنگال در جام جهانی 2002 ثبت شده است (2 بر یک برابر سوئد، یک‌هشتم نهایی).

ترکیب ثابت دو تیم برای این مسابقه به شرح زیر بود:

انگلیس

جردن پیکفورد؛ کایل واکر، جان استونز، هری مگوایر، لوک شاو؛ جردن هندرسون، دکلان رایس، جود بلینگام؛ بوکایو ساکا، فیل فودن، هری کین

سرمربی: گرت ساوتگیت

سنگال

ادوار مندی؛ یوسف سابالی، کالیدو کولیبالی، عبدو دیالو، اسماعیل جاکوبز؛ پاته سیس، نامپالیس مندی؛ کرپین دیاتا، ایلیمان ان‌دیایه، اسماعیلا سار؛ بولای دیا

سرمربی: الیو سیسه

ساوتگیت نسبت به پیروزی 3 بر صفر تیمش برابر ولز، یک تغییر در ترکیب ثابت به وجود آورده و بوکایو ساکا را جایگزین مارکوس رشفورد، مرد 3 گله انگلیس در جام، کرده است. مهم‌ترین خبر پیرامون ترکیب انگلیس، خط خوردن رحیم استرلینگ از فهرست به دلیل آن چه «مشکل خانوادگی» ذکر شد، بود. اگرچه برخلاف بن وایت، انتظار می‌رود استرلینگ در صورت صعود انگلیس، به فهرست بازگردد. محرومیت ادریسا گی از حضور در این بازی و بازگشت نامپالیس مندی به خط میانی نیز مهم‌ترین تغییر ترکیب سنگال بود.

نیمه اول

سنگال خیلی زود و در همان دقیقه 4 تا مرز گلزنی پیش رفت اما حرکت انفجاری دیا بین استونز و مگوایر برای یافتن فضای شوتزنی، در آخرین لحظه و با اثر مگوایر نقشه او را خنثی کرد و توپ را در اختیار پیکفورد قرار داد. انگلیس در 15 دقیقه ابتدایی حدود 70 درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت اما هنوز نتوانسته بود با خطری، دروازه مندی را تهدید کند. 

سنگال در دقیقه 23 در یک‌قدمی فرو ریختن دروازه انگلیس قرار گرفت. حرکتی که با قطع پاس مگوایر آغاز شده بود، با ارسال دیاتا و سایه‌زنی دیا همراه شد، اما این توپ در مقابل دروازه انگلیس در مقابل پای سار قرار گرفت تا او با ضربه‌ای باورنکردنی توپ را به فضای بالای دروازه شلیک کند. 

سنگال که حالا تیم خطرناک‌تر میدان بود، دقیقه 31 نیز یک‌بار دیگر به محوطه جریمه انگلیس رسید و این بار نیز، پاس اشتباه ساکا برای سنگال موقعیت ساخت. سار پس از حرکت در گوشه محوطه، دیا را پیدا کرد و او نیز شوت خود را با پای چپ روانه دروازه کرد اما این ضربه از زاویه نسبتا بسته، با واکنش یک دستی و زیبای پیکفورد دفع شد. 

با وجود این سبک بازی، این انگلیس بود که در دقیقه 38 به گل نخست رسید. حرکت کین از سمت چپ با پاس او برای بلینگام همراه شد. بلینگام که در سمت چپ محوطه حرکت می‌کرد با سرگرم کردن چند مدافع، پاس عرضی خود را به مرکز محوطه ارسال کرد تا جردن هندرسون بدون مزاحمت خاصی، با بغل پای چپ توپ را زمینی وارد دروازه مندی کند.

سومین گل ملی هندرسون روی پاس بلینگام، گلی خاص برای انگلیس بود؛ در حالی که به نظر می‌رسید ساوتگیت مجبور است تنها یکی از آن‌ها را در ترکیب قرار دهد، او برای دومین بازی پیاپی از هر دو در ترکیب بهره برد و این گل، همراه با خوشحالی جالب آن‌ها، نشان داد او توانسته از دو هافبکش به بهترین شکل بهره ببرد. با 32 سال و 170 روز، هندرسون به دومین گلزن مسن انگلیس در تاریخ جام‌های جهانی تبدیل شد (پس از تام فینی 36 ساله، در جام جهانی 1958).

این گل، دفاع سنگال را آشفته کرد و انگلیس در دقایق بعدی، به دو موقعیت خوب توسط کین و شاو رسید که برای آن‌ها حاصلی نداشت. با این حال، آن‌ها فشار خود را حفظ کردند تا سرانجام در اولین دقیقه از وقت‌های اضافه، گل دوم را نیز به ثمر رساندند.

بلینگام که صاحب توپی سرگردان شده بود، با پاسی خط شکن برای فودن انگلیس را در موقعیت دو به تک قرار داد. فودن با پاسی تک‌ضرب، کین را روی دست راست خود پا به توپ کرد تا کین پس از حرکت با توپ و با آرامش، در موقعیتی تک به تک با ضربه مطمئن پای راست بازی را 2 بر صفر کند.


پس از 269 دقیقه بازی، هری کین بالاخره توانست اولین گل خود در جام جهانی 2022 را به ثمر رسانده تا خط تیره، از مقابل نام آقای گل جام جهانی روسیه پاک شود. این گل، پنجمین گل انگلیس در نیمه‌های اول بازی در جام جهانی بود که بالاترین آمار در میان 32 تیم حاضر در قطر محسوب می‌شود. جالب آن که هر 5 گل، بعد از دقیقه 30 و در بازه‌ای 15 دقیقه‌ای (به همراه وقت‌های اضافه) به ثمر رسیده است. نیمه نخست، با برتری 2 بر صفر انگلیس به پایان رسید.

نیمه دوم

اولین موقعیت مهم انگلیس در نیمه دوم، دقیقه 56 و روی شوت از راه دور هری کین به دست آمد؛ شوتی محکم که با وجود رفتن به سمت مندی، او را با چالش مواجه و دروازه‌بان چلسی را وادار به مهار توپ در دو ضرب کرد. تنها ثانیه‌هایی بعد و در دقیقه 57، انگلیس گل سوم را نیز به ثمر رساند.

پیش‌روی هری کین به سوی دروازه، با حضور مدافعان سنگال و اثر روی توپ راه به جایی نبرد. با این حال، فودن با برداشتن توپ و فرار از کانال چپ، توپ را به درون محوطه جریمه ارسال کرد تا بوکایو ساکا با رساندن خود به تیر نزدیک، با پای چپ دروازه مندی را باز کرده و ضمن 3 گله کردن خود در جام 22، اختلاف را به 3 برساند. 


این گل، دوازدهمین گل انگلیس در جام جهانی 2022 بود تا آن‌ها به همین سرعت با رکورد بیشترین گل تاریخ انگلیس در یک دوره جام جهانی (2018) برابری کنند. در حقیقت، انگلیس در حالی در دو دوره اخیر و تحت هدایت ساوتگیت 24 گل زده که پیش از آن، در 5 دوره قبلی مجموعا 24 بار موفق به گلزنی شده بود! انگلیس در 15 دقیقه ابتدایی نیمه دوم بازی‌هایش در جام 22 سه بار گلزنی کرده که این آمار نیز، انگلیس را از سایر تیم‌های این جام متمایز می‌کند.

بعد از گل سوم، بازی کمی آرام‌تر شد. جدی‌ترین موقعیت سنگال تا پایان این مسابقه، ضربه ایستگاهی پاپه سار در دقیقه 74 بود که توپ را به کناره دروازه پیکفورد فرستاد. انگلیس نیز در دقایق 80 و 1+90، به ترتیب، روی ارسال‌ زمینی رشفورد و ضربه خود او روی ارسال شاو به موقعیت‌هایی دست یافت که ثمری نداشت تا پس از 4 دقیقه وقت اضافه، این بازی با برتری 3 بر صفر انگلیس خاتمه یابد.

انگلیس با این 3 گل، هشتمین حضورش در یک‌چهارم نهایی جام‌های جهانی را مسجل کرد و به روند گل نخوردن‌هایش ادامه داد؛ روندی که از پنالتی وقت‌های اضافه مهدی طارمی آغاز شده و اکنون، به 3 بازی پیاپی رسیده است. در سمت مقابل، سنگال که اولین حضور در مراحل حذفی جام جهانی پس از 2 دهه را می‌گذراند، با وجود خلق موقعیت‌هایی ایده‌آل نتوانست قفل دروازه پیکفورد را باز کند تا در همین نقطه، به پایان ماجراجویی‌هایش برسد.


این نتیجه، تقابل دو تیم جذاب انگلیس و فرانسه در یک‌چهارم نهایی را رقم زد؛ مسابقه‌ای که قرار است روز شنبه 19 آذر از ساعت 22:30 در ورزشگاه البیت (الخور) برگزار شود. 2 تیم پیش‌تر 2 بار در جام‌های جهانی مقابل هم صف‌آرایی کرده که هر 2 بازی، با برتری انگلیس به پایان رسیده بود (جام‌های جهانی 1966 و 1982).

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری