football360 logo

ماندن ساوتگیت، انتخاب درست یا اشتباه؟/ یک فرصت دیگر هدیه کن!

28 آذر 1401 ساعت 10:0214 نظر
گرت ساوت‌گیت به عنوان سرمربی تیم ملی انگلیس به کار خود ادامه می‌دهد.

به گزارش فوتبال 360، اتحادیه فوتبال انگلیس ادامه کار ساوت‌گیت را تایید کرد. دلایل کلیدی و چگونگی شکل‌گیری برنامه‌های او را برای یورو 2024 آلمان بررسی می‌کنیم.

اجازه ندهید ترس و منفی‌گرایی تسلط پیدا کند

ساوت‌گیت پس از شکست انگلیس در جام‌جهانی مقابل فرانسه، مورد انتقاد گروهی از روزنامه نگاران قرار گرفت. او در مورد این که آیا باید کارش را در تیم ملی ادامه دهد یا نه درباره احساس «سردرگمی» صحبت کرد. او از «شب بازی در وولوز» به عنوان علت اصلی این سردرگمی نام برد. باخت 4 بر صفر این تیم مقابل مجارستان در تابستان 2022 وحشتناک بود. خشم جمعیت، ساوت‌گیت و اتحادیه فوتبال را شوکه کرد و او را به این فکر انداخت که جام جهانی قطر آخرین حضورش خواهد بود. 

ساوت‌گیت همیشه نگران نظرات مردم بود. او همچنین گفته بود که این نحوه استقبال از تیم را تحمل نخواهد کرد. او  از نزدیک شدن به آن نقطه خاص نگران بود اما  در مکالمه ذهنی با خودش، پس از بازی با فرانسه، مطمئناً به خودش گفته چطور به این سطح از سختی رسیده است. در سال 2016، وجود منتقدان معترض و ناراحتی شخصی باعث شد که او کار در تیم ملی را رد کند. او پس از رفتن سام آلردایس و با اعتماد به نظرات یکی از دوستان نزدیکش، این کار را پذیرفت. کریس کولمن، هم‌تیمی سابق او در کریستال‌ پالاس، اعتقاد داشت اعتماد به نفس او پس از اخراج از باشگاه تضعیف شده بود. این برای ساوت‌گیت هم اتفاق افتاد. اما کلمن همچنان برای لذت بردن از موفقیت با تیم ملی ولز به کار خود ادامه داد. ساوت‌گیت مصاحبه پیروزمندانه کریس کلمن را، پس از پیروزی در یک بازی ملی با ولز، تماشا کرد. ساوت‌گیت گفت: «کریس آن را خیلی ساده بیان کرد. در زندگی از دنبال کردن خواسته‌هایتان نترسید. احساس کردم او مستقیماً با من صحبت می‌کند. این احساس در ذهن من طنین‌انداز شد».

روی محرک‌های مثبت تمرکز کنید

ساوت‌گیت باید داشته‌های خود را ارزیابی کند و این با حمایت اتحادیه فوتبال انگلیس تحت هدایت مارک بولینگام، مدیر اجرایی، آغاز می‌شود. اتحادیه فوتبال قرارداد ساوت‌گیت را در نوامبر سال گذشته تا دسامبر 2024 به دلیل کسب نتایج قابل قبول و تغییر فرهنگ تیم تمدید کرد. قرار نبود پس از یک نتیجه ناامیدکننده تغییری انجام شود. حمایت بازیکنان تیم عامل مهم دیگر در این زمینه است به ویژه هنگامی که سرمربی از داشتن آن محروم باشد. هری کین، هری مگوایر و دکلن رایس بعد از بازی فرانسه به شدت در مورد ادامه کار ساوت‌گیت صحبت کردند. آن‌ها به همراه اکثر بازیکنان تیم معتقد بودند با ساوت‌گیت در مسیر درست قرار دارند. ساوت‌گیت عاشق روحیه گروه است؛ روحیه‌ای که بسیار ماهرانه توسط خود او پرورش یافته است. در این میان، کاری که روزنامه «سان» انجام داد نمونه آموزنده‌ای از این احساس در رسانه‌ها بود. این روزنامه صفحه اول خود را با داستانی در مورد چگونگی التماس کردن بازیکنان و هواداران به ساوت‌گیت برای ادامه کار پر کرد. او نسبت به آن چه روزنامه‌ها می‌گویند، حساس است. در نهایت شکی نیست نتیجه مقابل فرانسه در جام جهانی با شکست در ضربات پنالتی مقابل ایتالیا در فینال یورو 2020 متفاوت بود. این تفاوت، نتیجه استفاده از سیستم کارآمد 3-3-4 توسط ساوت‌گیت و نحوه تسلط تیمش بر توپ بود. او می‌داند که بسیاری از حامیان منصف تیم ملی از او پشتیبانی می‌کنند.

آینده ساوت‌گیت در جاهای دیگر چگونه می‌بود؟

پاسخ کوتاه این است که در یک تیم دیگر، ساوت‌گیت بازیکنانی مانند دکلن رایس، بوکایو ساکا، جود بلینگهام و فیل فودن را در اختیار ندارد. هسته جوان تیم انگلیس تحت رهبری او چشم انداز وسوسه‌انگیزی را برای قهرمانی اروپا در آلمان 2024 ترسیم می‌کند. آن‌ها از تجربه و نهایت دل‌شکستگی در این جام جهانی بهره خواهند برد. ساوت‌گیت در دوره‌ قبلی یورو کیفیت برتر بازی رایس و ساکا را دیده است اما حضور بلینگام در قطر به عنوان یک تغییردهنده بازی به مربی جرأت داد تا استفاده از 3 دفاع وسط را کنار بگذارد و 3-3-4 را به عنوان ترکیب مورد علاقه‌اش دنبال کند. پس از یک یورو خسته‌کننده، فودن هم کلاس بازی خود را نشان داد. این تیم اگرچه به مراحل بالا در جام‌جهانی راه پیدا نکرد اما به وضوح در قطر بهتر از یورو 2020 بود. ساوت‌گیت معمولا فردی نیست که به مزایای موقعیت کاری دیگر توجه کند. به علاوه، این سوال که کدام باشگاه لیگ برتر قبل از شروع فصل 24-2023 به او پیشنهاد کار می‌دهد، قابلیت طرح کردن دارد.

انتخاب ساوت‌گیت برای مسابقات بعدی

ناکامی بسیاری از سرمربیان بین‌المللی، شاید به دلیل زمان محدود کار کردن با بازیکنان و عدم تمایل به ایجاد تغییرات در تیم است. آن‌ها به دانسته‌های خود پایبند هستند؛ به ویژه زمانی که بازیکنان، آن‌ها را به سطح معینی از موفقیت رسانده‌اند. منصفانه است بپرسیم آیا جوردن هندرسون در یورو 2024، در 34 سالگی می‌تواند انرژی را به خط هافبک تیم بیاورد؟ بدون شک بحث بیش‌تری در مورد نیاز به یک مدافع میانی آرام‌تر، با توجه به شرایط مگوایر و با وجود نمایش مناسب او در قطر، وجود خواهد داشت. پیداکردن جانشین باکیفیت برای هری کین اقدام بیهوده‌‍ای نخواهد بود. واقعیت این است که زمان قبل از یورو 2024 به طور غیرمعمول کوتاه است و در این فاصله به نظر نمی‌رسد بازیکنان زیادی از تیم زیر 21 سال برای ورود به تیم اصلی وجود داشته باشند. بازیکنانی که او در آخرین مرحله از ترکیب خود برای قطر حذف کرد عبارتند از مارک گوی، فیکایو توموری، جیمز وارد پروس، جارود بوون، تامی آبراهام و ایوان تونی. او امیدوار است دفعه بعد کالوین فیلیپس بیش‌تر در باشگاهش بازی کند و مهم‌تر از همه، ریس جیمز آماده باشد.

آرامش اتحادیه فوتبال انگلیس

انگلیس مسابقات مقدماتی قهرمانی اروپا را، در گروهی سخت‌تر از حد معمول و با حضور ایتالیا، اوکراین، مقدونیه شمالی و مالت آغاز خواهد کرد. بازی اول سخت‌ترین بازی است؛ مقابل ایتالیا در ناپل در 23 مارس 2023 (3 فروردین 1402). آن‌ها 3 روز بعد در خانه میزبان اوکراین هستند. 

اتحادیه فوتبال انگلیس احتمال جدایی ساوت‌گیت را در نظر گرفته است. مارک بولینگام، مدیر اجرایی اتحادیه در فکر یک مربی خارجی است. ادی هاو و گراهام پاتر تمایلی به ترک نیوکاسل و چلسی ندارند. مشخص نیست که آیا ساوت‌گیت راه فرار از شرایط فعلی دارد یا خیر. اتحادیه فوتبال پس از بازی فرانسه تمام فضای مورد نیازش را در اختیار او گذاشت.

*امیر خردمند
نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری