football360 logo

استادیوم‌های قطر بعد از جام‌جهانی؛ استفاده به بهینه‌ترین شکل ممکن!

13 اسفند 1401 ساعت 10:3125 نظر
استادیوم‌های میزبان جام‌جهانی سرنوشت جالبی را تجربه می‌کنند.

به گزارش فوتبال 360، باورش سخت است که 2 ماه از برگزاری فینال جام جهانی 2022 قطر گذشته و تمامی طرح‌ها و نمادهایی که بر روی آسمان‌ خرا‌ش‌های شهر قرار گرفته بود، از بین رفته‌اند. باجه‌های فروش بلیط، مراکز خدماتی و سایر وسایل نقلیه به شرایط پیش از مسابقات بازگشته است. 

سرنوشت استادیوم‌ها چه می‌شود؟

استادیوم‎های متعلق به جام جهانی 2022 قطر در سطح جهانی معرفی شده‌اند. هدف کمیته برگزاری جام جهانی در سال 2010، داشتن میراثی پایدار برای پس  از جام جهانی بود و بنابراین تمامی 8 استادیوم قطری‌ها مورد استفاده قرار خواهند گرفت. استادیوم بین‌المللی خلیفه، جایی که ژاپن با شکست اسپانیا به مرحله یک‌هشتم‌نهایی صعود کرد، همچنان خانه امن تیم ملی قطر باقی می‌ماند و میزبان سایر رویدادهای ورزشی جهان خواهد بود.

استادیوم 974 مطمئنا منحصر به فرد خواهد بود. طراحی خیره‌کننده و نوآوری در ساخت ورزشگاه 974 ماندگار است. این استادیوم نام خود را از 974 کانتینر حمل و نقلی که برای ساخت آن استفاده شده، گرفته است. اولین استادیوم قابل جمل جهان، مورد ستایش قرار گرفت زیرا می‎توان آن را در هر نقطه از جهان برچید و دوباره سرهم کرد. در پایان جام جهانی قرار بود ورزشگاه 974 به کشور دیگری اهدا شود اما دولت قطر اعلام کرده با توجه به برگزاری جام ملت‌های آسیا و دیگر تورنمنت‌های بین‌المللی به این استادیوم نیاز دارد. ظرفیت ورزشگاه‌های احمد بن علی و الجنوب به نصف کاهش می‌یابد و قطر حدود 40 هزار صندلی حذف شده را به کشورهای جنوب آفریقا اعطا خواهد کرد تا به بهبود زیرساخت‌های فوتبال در کشورهای ضعیف کمک کند. البته نباید فراموش کرد قرار است ظرفیت‌ها  کاهش یابد نه کیفیت آن‌ها!

میراثی بزرگ برای آینده

در همین حال، استادیوم شهر آموزش عمدتاً به خاطر شکست مراکش در مرحله یک هشتم نهایی اسپانیا در ضربات پنالتی به یادگار خواهد ماند. این استادیوم به دلیل موقعیت مکانی آن به عنوان اجوکیشن نامگذاری شد و بخشی از مرکز آموزشی قطر باقی می‌ماند. این منطقه دارای امکانات مختلف دانشگاهی است. استادیوم در کنار 3 غرفه ورزشی در کلاس جهانی برای شنا، ورزش‌های داخل سالن و دوومیدانی قرار دارد. این منطقه یک چشم‌انداز جذاب برای دانشجویان بین‌المللی است که به دنبال تحصیل در خاورمیانه هستند.ورزشگاه‌های لوسیل و الببیت میزبان برخی از نمادین‌ترین بازی‌های این تورنمنت بودند و لوسیل به عنوان مکانی که سرانجام لیونل مسی اسطوره آرژانتین در آن جام جهانی را بالای سر برد در تاریخ ثبت شد. در حال حاضر برنامه این است که استادیوم‌ها به طور کامل تغییر کاربری دهند. هر 2 استادیوم به مراکز اجتماعی از جمله هتل‌ها، مراکز خرید و کافه‌ها تبدیل خواهند شد. یک بیمارستان پزشکی ورزشی در بخشی از ورزشگاه آل بیت در الخور ساخته خواهد شد. همچنین طرح سنتی چادر قطری که مترادف با فرهنگ قطری است، حفظ خواهد شد.بنابراین، تعهد قطر به جام جهانی روشن است. تمام 8 استادیوم جام جهانی به خوبی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. از بیمارستان‌های ورزشی گرفته تا لیگ ورزشی قطر قرار است از این امکانات پیشرفته بهره‌مند شوند و به این ترتی میراث جام جهانی 2022 برای سال‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری